V rámci MHD skúšobne jazdí prvý elektrobus

04.10.2013 Poprad

Poprad 4. októbra (TASR) – V popradskej mestskej hromadnej doprave (MHD) oddnes skúšobne jazdí prvý elektrobus. "Ide o autobus, ktorý by sme chceli v budúcnosti vyrábať v továrni v Levoči, ide o akumulátorový autobus, postupne by sme chceli prevádzkovať viac takýchto autobusov a zaviesť akúsi zelenú vlnu, kde by bola ekológia na tej najvyššej úrovni," informoval majiteľ firmy na výboru autobusov Ján Troliga.
Najväčšou výhodou tohto typu autobusu je, že pri jeho prevádzke sú nulové emisie. Cena takéhoto vozidla sa odvíja od typu a dojazdu akumulátora, ktorý je jeho najdrahším dielom. "Tento autobus má dojazd 400 kilometrov mimo mesta, v meste má dojazd 250 kilometrov a má najvýkonnejší akumulátor. Cena takéhoto autobusu sa pohybuje na úrovni 300.000 až 400.000 eur," priblížil Troliga s tým, že autobus s menej výkonným akumulátorom s dojazdom do 100 kilometrov, stojí vyše 200.000 eur. Ide o klasický 12-metrový bezbariérový autobus, vo vnútri je však viac miesta ako v dieselovom.
Tieto akumulátory, ktoré vyrába čínska spoločnosť BYD, majú 4000 dobití, čiže slúžia asi desať rokov. Následne je ich kapacita asi 80-% a dajú sa ešte využívať na iné účely ďalších desať rokov, napr. ako súčasť solárnych kolektorov. "Jeho ďalšou výhodou je, že sa dá veľmi jednoducho a rýchlo nabíjať pomocou nabíjačky kdekoľvek, kde je prístup k elektrine," zdôraznil Troliga s tým, že dobíja len toľko, koľko je akumulátor vybitý a neprebíja ich. Autobus by mal jazdiť po rôznych trasách v rámci mesta Poprad, spoločnosť Troliga Bus, s.r.o., ho však chce postupne dostať aj do medzimestskej dopravy.
"Myslím si, že výhodou autobusu je predovšetkým ekológia, ale aj samotné náklady na prevádzku sú nižšie. Takéto autobusy jazdia v Európskej únii minimálne v piatich štátoch, my budeme prví na Slovensku, kde bude v skúšobnej prevádzke. Pokiaľ sa to osvedčí, tak na budúci rok by sme mohli takýto autobus zakúpiť na MHD," doplnil primátor Popradu Anton Danko. Podľa neho do mesta Poprad a do regiónu pod Tatrami takýto autobus patrí, keďže ekológia by tu mala byť na prvom mieste.
Primátor nevylúčil, že postupne by v meste mohlo pribudnúť viac takýchto autobusov, je to však otázka ďalekej budúcnosti. Na ich zakúpenie by sa chcelo mesto uchádzať aj o finančné prostriedky z eurofondov. "Vo svete je najvyšší trend ekológia, sprísňujú sa zákony, zákonné poistky sú podľa toho, koľko CO2 vozidlo produkuje, autá s vysokými emisiami sú drahšie, takže je to jasné, kam by sa mala uberať aj MHD," konštatoval Danko.
 

Vyberte región